Alternative propulsion systems and environmental impact of motor vehicles.

 

Propulsion Technologies Development

 

Engine Test Stand

 

Control Strategies Development

 

 

Main Objectives and Activities

  • To develop hybrid propulsion systems with hydrogen-powered fuel cells focused on applications in industrial and special vehicles in order to optimise consumption and reduce pollutant emissions.
  • These are focused on their application in industrial in special vehicles.
  • To develop methodologies to determine emission factors linked to vehicles, propulsion technologies and fuels.
  • Study and development of different improvement alternatives related to thermal engines - post-treatment systems, biofuels, calibrations, dual-fuel, etc. - that imply a lower environmental impact of the same.

 

R+D+i Team

José María López. Head of Unit
Doctor Ingeniero Industrial, Director del INSIA (Instituto Universitario de Investigación del Automóvil Francisco Aparicio Izquierdo) de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM), Director de la Unidad de Sistemas de Propulsión del INSIA, Catedrático de Transportes de la Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales de la UPM y Director del Grupo de Investigación en Seguridad e Impacto Medioambiental de Vehículos y Transportes (GIVET) de la UPM. Cuenta con una amplia experiencia de investigación en el ámbito de los sistemas alternativos de propulsión de vehículos y de las emisiones contaminantes debidas al tráfico por carretera. Su actividad investigadora se centra en 2 líneas, ambas relacionadas con el impacto medioambiental de los vehículos automóviles:

  1. Sistemas alternativos de propulsión.
  2. Emisiones contaminantes de los vehículos automóviles.

josemaria.lopez@upm.es

Nuria Flores Holgado. Researcher
Mechanical Engineer by the Universidad Politécnica de Madrid (UPM) (2006), and Master´s degree in Automotive Engineering by the UPM (2009). 

invest1.insia@upm.es

Víctor del Pozo. Researcher
Ingeniero técnico industrial y master en ingeniería del vehículo híbrido y eléctrico, perteneciente al departamento de emisiones contaminantes y sistemas de tracción alternativos del INSIA, con más de 5 años de experiencia en el ámbito del desarrollo de sistemas de tracción híbridos, eléctricos y de pila de combustible.  
v.delpozo@upm.es

Projects

RESEARCH